بررسی تخصصی کود و بذر

کود جلبک دریایی چه مزایایی دارد؟

يكشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۵ ق.ظ

جلبک دریایی نقش به‌سزایی در افزایش رشد و عملکرد گیاه دارد و به عنوان یک تهویه کننده خاک شناخته می‌شود: جلبک‌های دریایی غنی از ترکیبی به نام آلژینات هستند و زمانی که اسید آلژینیک با یون های فلزی موجود در خاک پیوند برقرار می‌کند، ساختار کلی خاک بهبود یافته و در عین حال، هوادهی طبیعی آن را فراهم می‌سازد.
استفاده از کود جلبک دریایی می تواند فعالیت آنزیم و فعالیت میکروبی خاک را القا دهد و در نتیجه باعث بهبود کیفیت خاک شود: جامعه میکروبی جزء مهمی از اکوسیستم خاک است و به عنوان محرک اصلی سلامت و کیفیت خاک شناخته شده است. موجودات زنده خاک مسئول بسیاری از عملکردهای حیاتی اکوسیستم و فرآیندهای بیولوژیکی ضروری در خاک می‌ باشند، مانند چرخه مواد مغذی، حذف سموم، تجزیه مواد آلی و تشکیل خاکدانه های خاک، علاوه بر این موارد میکروارگانیسمهای موجود در خاک نقش مهمی در تقویت رشد گیاه دارند. اگرچه پیوندهای پنهان بین جوامع میکروبی خاک و اکوسیستم خاک هنوز به خوبی درک نشده است اما اثرات متقابل بین نوع کود، تنوع و فراوانی جوامع میکروبی خاک و کیفیت گیاه مشاهده شده است.
کود جلبک دریایی از گیاهان در شرایط تنش زیستی و غیرزیستی محافظت می‌کند و مقاومت گیاه را در برابر آفات و بیماری‌ها افزایش می‌دهد.
کود جلبک دریایی سرشار از ریزمغذی ها از جمله فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و هورمون‌های رشد (مانند اکسین ها و سیتوکینین ها) است لذا در تحریک جوانه‌زنی، افزایش سبزینگی و فتوسنتز، ایجاد گل، افزایش باروری گیاه، افزایش خاصیت انبار داری محصول و افزایش اندازه و کیفیت محصول نقش چشم گیری دارد. 

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • يكشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۵ ق.ظ
  • علی کشاورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی