بررسی تخصصی کود و بذر

۸ مطلب در اسفند ۱۴۰۲ ثبت شده است

کودهای فسفر بالا دارای غلظت بالای فسفر می ‌باشند. فسفر یکی از سه عنصر غذایی اصلی (نیتروژن، فسفر، پتاسیم) برای رشد گیاهان است. استفاده از این نوع کودها می ‌تواند باعث تقویت ریشه ‌ها شود و رشد آنها را تحریک نماید. حضور ریشه‌ های قوی و سالم به گیاهان کمک می‌کنند تا آب و عناصر غذایی را از خاک جذب کنند و عملکرد بهتری داشته باشند. با استفاده از این کود، میزان فسفر در خاک افزایش می ‌یابد و ممکن است مقداری از آن به صورت طولانی مدت در خاک باقی بماند و برای گیاهان در دوره ‌های بعدی نیز قابل استفاده باشد. این ویژگی می ‌تواند به بهبود ورمی‌کمپوست و تثبیت فسفر در خاک کمک نماید. فسفر برای تشکیل میوه و بذر در گیاهان نیز  بسیار اساسی است. با استفاده از این کود، میزان تولید میوه و بذر در گیاهان بیشتر می شود و کیفیت آنها نیز بهبود می ‌یابد.

کود فسفر بالا می ‌تواند به گیاهان کمک کند تا در مقابل تنش ‌های محیطی مانند خشکی، سرما، گرما و بیماری ‌ها مقاومت بیشتری داشته باشند. فسفر در فرآیندهای متابولیکی و انتقال انرژی در گیاهان نقش مهمی دارد. می ‌توان اثری که فسفر به همراه عناصر نیتروژن و پتاسیم در قالب کودهای کامل روی گیاه می‌گذارد را به ‌عنوان یکی از عوامل اساسی و مهم در رشد و توسعه گیاهان توصیف کرد. فسفر، نیتروژن و پتاسیم به‌عنوان سه عنصر اصلی و اساسی موجود در خاک واقع شده و نقش بسیار حیاتی در تغذیه گیاهان دارند. 

با استفاده از کودهای کامل شامل فسفر، نیتروژن و پتاسیم، می ‌توان عوامل موردنیاز برای رشد و توسعه گیاهان را بهبود بخشید و عملکرد آنها را افزایش داد. این کودها به عنوان یک منبع تغذیه متعادل در کشاورزی و باغبانی به کار می‌ روند و در بهبود کیفیت محصولات نقش مهمی دارند.

  • عناصر غذایی مورد نیاز گیاه در خاک به وفور وجود دارند اما بخش عمده ای از این عرضه بالقوه به شکلی  است که به  اندازه کافی و سریع در دسترس گیاه قرار نمی‌گیرد تا رشد  مطلوبی داشته باشد لذا از دسترس خارج شده و گیاه دچار کمبود می‌گردد.
  • بستر خاک قابل کشت از ابتدا  دارای کمبود عناصر مغذی مورد نیاز گیاه بوده است. 
  • در اثر برداشت محصول، خاک دچار کمبود برخی از عناصر غذایی شده است و محصول جدید با کمبود مواجه می‌شود.


در چنین مواردی استفاده از کودهای کشاورزی حاوی مواد معدنی و املاح و یون های مهم، ضرورت پیدا می کند. عناصر موجود در کودها می توانند جایگزین این  کمبودها در خاک شوند و رشد گیاه را بهبود ببخشند، بنابراین گیاهان برای رشد به مواد مغذی مختلفی نیاز دارند که توسط ریشه از خاک دریافت می شوند. گیاهان کمبود موادغذایی را گاهی اوقات به شکل های مختلف نمایش می دهند به عنوان مثال، در بسیاری موارد کلروز (به رنگ زرد یا سبز کم رنگ)، نشان دهنده کمبود گوگرد و نیتروژن است و یا کمبود آهن باعث ایجاد بافت سفید یا زرد کم رنگ می شود. با این حال، علائم کمبود ممکن است به اشتباه تفسیر شوند.

همچنین بیماری های گیاهی نیز  می توانند ظاهری شبیه کمبود مواد معدنی ایجاد کنند، لذا انجام آنالیز خاک و برگ توسط آزمایشگاه و تفسیر نتایج آن توسط متخصص تغذیه گیاه برای استفاده از کود مناسب و میزان مصرف آن بسیار ضرروی است تا با  انتخاب  نوع صحیح کود گیاه بتواند  کمبود این  مواد مغذی را برطرف کند. عوامل زیادی از جمله کیفیت خاک، نوع محصول و روش کاربرد، می‌توانند بر انتخاب نوع کود تأثیر بگذارند. امروزه طیف گسترده ای از کودهای کشاورزی موجود است که به کشاورزان این امکان را می دهد تا محیطی غنی از مواد مغذی برای محصولات خود ایجاد کنند.

این محصول کاربردهای بسیاری در کشاورزی دارد و برای پرورش گیاهان مختلف به کار می رود. به عنوان مثال، پرورش دهندگان سبزیجات، نیترات آمونیوم را برای تامین فوری منبع نیترات مورد نیاز گیاه ترجیح می دهند. دامداران نیز از این کود جهت کوددهی مراتع یونجه استفاده می کنند، چراکه روی سطح خاک باقی مانده و تبخیر نمی شود. 

  

نحوه مصرف کود نیترات
کودهای نیترات به روش های مختلفی بسته به نوع محصول و زمان مصرف مانند چالکود استفاده می شوند. 

  

بهترین زمان مصرف، مقدار مصرف، نحوه مصرف
برای استفاده و مخلوط کردن کودهای نیترات باید به هدف استفاده و نوع کود مدنظر توجه کنید. مصرف کودها به نوع محصول و زمان مصرف بستگی دارد. میزان مصرف را بر مبنای کیلوگرم در هکتار و یا کیلوگرم در هزار به ترتیب برای آبیاری و یا محلول پاشی بیان می کنند. گالن واحد مصرفی در ایران نیست. توجه کنید که تمام نیتروژن موجود در خاک در هر فرمی که باشد از جمله اوره و آمونیوم، پیش از جذب در گیاه، به حالت نیترات در می آید. بنابراین، با استفاده مستقیم از کود نیترات می توانید از تلفات ناشی از تبدیل این مواد به نیترات جلوگیری نمایید. 

اکسین ها که در مریستم انتهایی گیاهان تولید می شوند. آنها مسئول تقسیم سلولی، رشد و تمایز سلولی هستند. همچنین این هورمون ها می‌توانند بر افزایش طول ریشه و انشعابات جانبی ریشه ها تأثیر بگذارند .
سیتوکینین ها عمدتاً در ریشه ها تولید می شوند، این هورمون از طریق آوندهای چوبی به سمت بالا حرکت می کند و رشد جوانه ها را تقویت نموده و علائم پیری را کاهش می‌ دهند.
جیبرلین ها عموماً عمر کوتاهی دارند و در غلظت های بسیار کم یافت می‌شوند. جیبرلین ها میزان رشد ساقه را تعیین می کنند و بر رشد گل و میوه تأثیر می گذارند.

https://sepaneh.com/Seaweed-fertilizer
 

اسیدهای هیومیک به طور طبیعی اکسید می شوند که به آن‌ها یک بار منفی خالص می دهد. بنابراین، یون‌های مثبت، که به کاتیون‌ها نیز معروف هستند، به سمت این مولکول‌های بزرگ جذب شده و به آن ها متصل می‌شوند. این ظرفیت تبادل کاتیونی یک ویژگی منحصر به فرد و بسیار مفید اسیدهای هیومیک است. و بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز گیاهان مانند منیزیم، کلسیم، آهن و سایر مواد معدنی کمیاب که دارای بار مثبت هستند، در حضور اسیدهای هیومیک، از خاک جدا و در دسترس ریشه قرار می‌گیرند. بنابراین مهم ترین ویژگی اسیدهای هیومیک توانایی آن‌ها در اتصال به یون ها، اکسیدها و هیدروکسیدهای نامحلول فلزات و آزادسازی آهسته و پیوسته آن‌ها در گیاه است.

1. پمپ سم پاش
همه سم پاش ها باید مکانیزمی داشته باشند که مایع را از نازل (ها) خارج کند. این ممکن است یک مجموعه ساده با یک اهرم دستی که فشار ایجاد می کند یا یک پمپ پیچیده بزرگ باشد که توسط یک موتور هیدرولیک هدایت می شود، نوع کاربرد مایعی که یک سم پاش خاص برای آن طراحی شده است، نوع پمپ مناسب را تعیین می کند.

2. مخزن سم پاش
بدیهی است که سم پاش ها به ظرفی برای نگهداری مایعی که قرار است مصرف شود نیاز دارند. انواع شکل ها و سبک های مخازن مختلف در سم پاش ها استفاده می شود. عوامل متعددی مانند ظرفیت مخزن، سازگاری مخزن با مواد شیمیایی،شکل مخزن  تعیین می کند چرا از این نوع مخزن استفاده می‌گردد.

3. ظرفیت مخزن
ظرفیت مخزن فاکتور مهمی است که باید در نظر گرفته شود. باید توجه کرد مخزن بزرگتر همیشه بهتر نیست. مخازن بزرگتر گران تر و زمانیکه پر باشند سنگین تر هستند. همچنین مانور دادن یا نصب آنها بر روی سم پاش های کوچکتر دشوار است. تعیین اندازه مخزن  به  هدف شما  در به کارگیری سم پاش بستگی دارد که سم پاش شما با چه سرعتی مایع موجود در مخزن را مصرف می کند و همچنین چقدر وزن سم پاش توسط فرد و یا وسیله نقلیه می تواند حمل شود.

4. جنس مخزن
جنس مخزن و سازگاری آن با مواد شیمیایی نیز مهم است. به عنوان مثال، پلی اتیلن بیشتر برای سم پاش های محلول پاشی  کود و علف کش استفاده می شود. با این حال، برخی از سم پاش هایی که برای استفاده با فرآورده های نفتی ساخته می شوند، با پلی اتیلن سازگار نیستند و به مخازن فولادی یا فولادی ضد زنگ نیاز دارند.

نیترات ها عمدتا حلالیت و زیست تخریب پذیری بالایی دارند و به همین سبب به عنوان کود کشاورزی محبوب هستند. ویژگی های اساسی کودهای نیترات عبارتند از:

  • بهره وری: نیترات آزادانه تر از آمونیوم در محلول خاک حرکت کرده و به سهولت وارد ریشه می شود.
  • بازدهی: با استفاده از کودهایی مانند نیترات آمونیوم، بازدهی و کارایی عملیات کشاورزی، 5 تا 8 درصد افزایش می یابند.
  • کیفیت: کود نیترات احتمال بروز بیماری های گیاهان را کاهش داده و کیفیت خاک را بهبود می بخشد.
  • قابلیت اطمینان: آمونیوم نیترات و نیترات کلسیم به آسانی جذب گیاه شده و تلفات مواد مغذی را کاهش می دهند.
  • اسیدی شدن کمتر خاک: کودهای نیترات در مقایسه با اوره pH خاک را کمتر اسیدی می کنند. کمتر اسیدی می شوند.
  • عدم تبخیر: کودهای مبتنی بر نیترات بر خلاف گاز آمونیاک در خاک های قلیایی مرطوب، تبخیر نمی شوند و از بین نمی روند.
  • کنترل آبشویی: نیترات آمونیوم به سبب جذب سریعتر در گیاه و دوز پایین تر، آبشویی را بهتر کنترل کرده و از هدر رفت مواد مغذی جلوگیری می کند. 
  • کاهش ردپای کربن: چرخه عمر ردپای کربن کودهای مبتنی بر نیترات نظیر نیترات آمونیوم در مقایسه با اوره، 12.5 درصد کمتر است.
  • شاخص زیست محیطی: لازم به ذکر است این کودها 46.6 درصد شاخص زیست محیطی کمتری دارند و برای محیط زیست مناسب هستند. 

قیمت سم پاش دستی 1402

سم پاش دستی به سم پاش های کوچکی گفته می شود که برای عملیاتی مانند کنترل آفات و علف های هرز و یا آب پاشی در مناطق کشاوری، خانگی و یا تجاری و در سطح کوچک مورد استفاده است.  کاربرد سم پاش‌ها در کشاورزی غالبا برای محلول پاشی مایعاتی مانند حشره کش ها، آفت‌کش ها، قارچ‌کش ها، علف کش ها، کودهای شیمیایی و سایر مواد روی محصولات کشاورزی به منظور محافظت از آفات و تامین مواد مغذی می باشد. این سم پاش ها در کشاورزی، مزارع، باغات وگلخانه‌هاو همچنین سایر زمینه ها مانند سم پاشی خانه و یا چمن رایج هستند و با حداقل تلاش و فشار، کاربردهای وسیعی دارند. از آنجایی که امروزه عملکرد محصول، تغذیه و مدیریت آفات و بیماری ها اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است، لذا سم پاش ها به عنوان یک وسیله مهم از تجهیزات کشاورزی به منظور مقابله با این مشکلات مورد توجه قرار گرفته اند.

سم پاش ها بسته به نوع محصول یا مزرعه، وسعت منطقه ای که باید پوشش دهند و اینکه آیا برای استفاده مسکونی، تجاری یا کشاورزی است، بسیار متفاوت هستند. اجزای اصلی انواع مختلف سم پاش تقریباً مشابه هستند، اما تفاوت‌های ظریفی بر میزان مؤثر بودن سم پاش برای یک کار خاص تأثیر دارد بنابراین بسیار مهم است که سم پاش مناسب برای کاربرد خود را پیدا کنید. به طور کلی، همه سم پاش ها دارای اجزای اساسی پمپ، مخزن، لوله کشی، نازل،همزن و کنترل‌ها هستند، بسته به نوع سم پاش، این اجزای مختلف ممکن است یک آیتم واحد یا مجموعه ای از اقلام باشند که در کنار هم قابلیت های لازم را برای عملکرد سم پاش طبق طراحی ارائه می دهند.