بررسی تخصصی کود و بذر

۱۰ مطلب در تیر ۱۴۰۳ ثبت شده است

نکات مهم هنگام استفاده از کود نیترات کلسیم

  • در هنگام استفاده از کود مخلوط کردن کود با سایر کودها جلوگیری کنید.
  • از استنشاق کود نیترات کلسیم خودداری کنید زیرا باعث سردرد، حالت تهوع،سرگیجه و استفراغ می‌شود.   
  • از تماس کود پوست یا چشم شما تماس خودداری کنید وهنگام استفاده از محافظ و ماسک استفاده کنید.
  • از محلول پاشی این کود بر روی گیاهانی دارای گلدهی می‌باشند پرهیز کنید.

 

بهترین زمان اسپری کردن کود نیترات کلسیم به گیاهان، بعد از آب دهی به آنها است. همچنین بدترین زمان زمانی است که آفتاب بسیار داغ و در وسط آسمان قرار دارد. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه شما میتوانید کود نیترات کلسیم را قبل از کاشت روی خاک استفاده کنید. سپس بعد از رشد گیاه و درست قبل از میوه دادن می توانید آن را تمدید نمایید. مصرف این کود در دوران جوانه زنی باعث افزایش محصول و جلوگیری از ریزش گل می‌شود. بهتر است فاصله میان هر بار کود دهی بین 10 الی  14 روز باشد. دوز دوم معمولا سبک تر از دوز اول توصیه میشود. به صورت کلی در طول چرخه رشد با توجه به نیاز گیاه و مشاوره با کارشناسان کشاورزی می توانید یک یا دو بار از این کود استفاده کنید.

کود فسفر بالا می‌تواند به صورت مستقیم به خاک اضافه شود. در صورت استفاده قبل از کاشت، می ‌توان آن را به عنوان چالکود در زیر خاک قرار داد.
می‌توان این کود را به صورت پخش سطحی روی خاک قرار داد که با آبیاری وارد خاک شود. در این روش، توصیه می ‌شود کود را به طور یکنواخت روی سطح خاک پخش کنید.
در صورت استفاده از کود فسفر بالا در طول فصل رشد، می ‌توانید آن را به صورت محلول پاشی  نیز روی برگ ‌های گیاهان استفاده کنید.
به طور کلی بهترین زمان مصرف کودهای فسفره با توجه به نوع گیاه و همچنین نوع کود فسفر متفاوت است به‌ طوریکه نوع گرانوله آن در زمستان به صورت چالکود و یا در کشت گیاهان پاییزه در پاییز در شیار کود کنار بذر قرار داده می‌شود و انواع مایع و محلول در آب کود‌های فسفر بالا را می‌توان با توجه به نیاز کودی گیاه در مرحله از رشد و یا اینکه با مشاهده اولین کمبود فسفر در گیاه استفاده کرد. 

معمولا کود کامل گرانوله برای گندم  و جو در دو مرحله کاشت و رشد استفاده می ‌شود. در مرحله کاشت، 30 تا 40 کیلوگرم کود کامل برای هر هکتار توصیه می گردد. در مرحله رشد نیز، میزان مصرف کود بستگی به شرایط خاک و نیازهای گیاه دارد. در مرحله رشد نیز 30 تا 40 کیلوگرم کود کامل به ازای هر هکتار توصیه می گردد.

میزان مصرف کود کامل گرانوله برای ذرت:

مصرف کود کامل برای ذرت نیز بر اساس شرایط خاک و نیازهای گیاه تغییر می‌کند. در مرحله کاشت، توصیه می‌ شود حدود 40 تا 50 کیلوگرم کود کامل به ازای هر هکتار استفاده شود. در مراحل رشد بعدی نیز، میزان مصرف کود بستگی به رشد گیاه دارد.

میزان مصرف کود کامل گرانوله برای پنبه:

میزان مصرف کود برای پنبه نیز بستگی به شرایط محیطی و خاک دارد. در مرحله کاشت، توصیه می ‌شود حدود 30 تا 40 کیلوگرم کود کامل به ازای هر هکتار استفاده شود. در مراحل رشد بعدی نیز، میزان مصرف کود بستگی به نیازهای گیاه دارد. 

جلبک دریایی نقش به‌سزایی در افزایش رشد و عملکرد گیاه دارد و به عنوان یک تهویه کننده خاک شناخته می‌شود: جلبک‌های دریایی غنی از ترکیبی به نام آلژینات هستند و زمانی که اسید آلژینیک با یون های فلزی موجود در خاک پیوند برقرار می‌کند، ساختار کلی خاک بهبود یافته و در عین حال، هوادهی طبیعی آن را فراهم می‌سازد.
استفاده از کود جلبک دریایی می تواند فعالیت آنزیم و فعالیت میکروبی خاک را القا دهد و در نتیجه باعث بهبود کیفیت خاک شود: جامعه میکروبی جزء مهمی از اکوسیستم خاک است و به عنوان محرک اصلی سلامت و کیفیت خاک شناخته شده است. موجودات زنده خاک مسئول بسیاری از عملکردهای حیاتی اکوسیستم و فرآیندهای بیولوژیکی ضروری در خاک می‌ باشند، مانند چرخه مواد مغذی، حذف سموم، تجزیه مواد آلی و تشکیل خاکدانه های خاک، علاوه بر این موارد میکروارگانیسمهای موجود در خاک نقش مهمی در تقویت رشد گیاه دارند. اگرچه پیوندهای پنهان بین جوامع میکروبی خاک و اکوسیستم خاک هنوز به خوبی درک نشده است اما اثرات متقابل بین نوع کود، تنوع و فراوانی جوامع میکروبی خاک و کیفیت گیاه مشاهده شده است.
کود جلبک دریایی از گیاهان در شرایط تنش زیستی و غیر زیستی محافظت می‌ کند و مقاومت گیاه را در برابر آفات و بیماری‌ها افزایش می‌ دهد.
کود جلبک دریایی سرشار از ریزمغذی ها از جمله فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و هورمون‌های رشد (مانند اکسین ها و سیتوکینین ها) است لذا در تحریک جوانه‌زنی، افزایش سبزینگی و فتوسنتز، ایجاد گل، افزایش باروری گیاه، افزایش خاصیت انبار داری محصول و افزایش اندازه و کیفیت محصول نقش چشم گیری دارد. 

 

بهترین زمان اسپری کردن کود نیترات کلسیم به گیاهان، بعد از آب دهی به آنها است. همچنین بدترین زمان زمانی است که آفتاب بسیار داغ و در وسط آسمان قرار دارد. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه شما میتوانید کود نیترات کلسیم را قبل از کاشت روی خاک استفاده کنید. سپس بعد از رشد گیاه و درست قبل از میوه دادن می توانید آن را تمدید نمایید. مصرف این کود در دوران جوانه زنی باعث افزایش محصول و جلوگیری از ریزش گل می‌شود. بهتر است فاصله میان هر بار کود دهی بین 10 الی  14 روز باشد. دوز دوم معمولا سبک تر از دوز اول توصیه میشود. به صورت کلی در طول چرخه رشد با توجه به نیاز گیاه و مشاوره با کارشناسان کشاورزی می توانید یک یا دو بار از این کود استفاده کنید.

  

نکات مهم در هنگام استفاده از کود نیترات کلسیم

  • در هنگام استفاده از کود مخلوط کردن کود با سایر کودها جلوگیری کنید.
  • از استنشاق کود نیترات کلسیم خودداری کنید زیرا باعث سردرد، حالت تهوع،سرگیجه و استفراغ می‌شود.   
  • از تماس کود پوست یا چشم شما تماس خودداری کنید وهنگام استفاده از محافظ و ماسک استفاده کنید.
  • از محلول پاشی این کود بر روی گیاهانی دارای گلدهی می‌باشند پرهیز کنید.

استفاده از کود کامل NPK برای تمامی مراحل رشد گیاه می‌تواند مفید باشد، اما باید به چند نکته توجه داشت:

1)    ترکیبات مختلف در مراحل مختلف رشد:
مرحله رشد و توسعه برگ‌ها و ساقه‌ها: گیاهان در این مرحله به نیتروژن بیشتری نیاز دارند. نیتروژن به توسعه برگ‌ها و ساقه‌ها کمک می‌کند.
مرحله گلدهی و میوه‌دهی: در این مرحله، گیاه به فسفر و پتاسیم بیشتری نیاز دارد. فسفر به توسعه ریشه‌ها و گل‌ها کمک می‌کند، در حالی که پتاسیم به بهبود کیفیت میوه‌ها و مقاومت به بیماری‌ها کمک می‌کند.
2)    تناسب عناصر غذایی:
کود کامل معمولاً شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که به اختصار NPK نامیده می‌شود. نسبت‌های مختلفی از NPK در کودهای مختلف وجود دارد و باید مناسب با نیازهای گیاه در هر مرحله انتخاب شوند.
3)    نیازهای خاص گیاه:
برخی گیاهان نیازهای خاصی دارند که ممکن است با کود کامل معمولی برآورده نشود. در این موارد، ممکن است نیاز به افزودن عناصر غذایی خاصی مانند کلسیم، منیزیم یا عناصر کمیاب (مانند آهن، روی و منگنز) باشد.
4)    خطرات استفاده نادرست:
استفاده بیش از حد از کود می‌تواند به تجمع نمک‌ها در خاک منجر شود که به سلامت گیاه آسیب می‌زند.
استفاده ناکافی از کود می‌تواند منجر به کمبود عناصر غذایی و کاهش رشد و تولید محصول شود.
پیشنهاد می‌کنیم برای هر مرحله رشد گیاه، کود مناسب آن مرحله را انتخاب کنید و از توصیه‌های کارشناسان کشاورزی و آزمایش‌های خاک برای تعیین نیازهای دقیق گیاه استفاده نمایید. استفاده از کودهای تخصصی برای هر مرحله رشد می‌تواند به حداکثر رساندن عملکرد و کیفیت محصول کمک کند.

 

https://sepaneh.com/npk-fertilizer

انواع اصلی کودهای مبتنی بر نیترات شامل نیترات های آمونیوم، پتاسیم و کلسیم هستند. 

کود نیترات آمونیوم
نیترات آمونیوم مخلوط 50-50 آمونیوم و نیترات است. نیترات به همراه آب موجود در خاک بلافاصله توسط گیاه جذب می گردد. آمونیوم نیز وارد ریشه شده و به تدریج توسط میکروارگانیسم های خاک به نیترات تبدیل می گردد. البته فراموش نکنید که نیترات آمونیوم، ترکیبی هیدروسکوپی است؛ یعنی رطوبت هوا را به راحتی جذب می کند، بنابراین باید حتما در پلاستیک بسته بندی شود. 

کود نیترات کلسیم
کود نیترات کلسیم که نیترات آهک نیز نام دارد، از واکنش اسید نیتریک و سنگ آهک خرد شده تولید می گردد. این مواد بلوک های فیزیولوژیکی جهت پرورش گیاهان قوی و مقاوم به بیماری به شمار می آیند. زیرا، کلسیم به استحکام ساختار دیواره سلولی گیاهان کمک می کند. کشاورزان اغلب از نیترات کلسیم برای تولید محصولات بهتر و باکیفیت تر بهره می برند. نیترات کلسیم در باغبانی و برای درختان میوه و به خصوص در پسته کاری مصرف بسیاری دارد. نیترات کلسیم، به عنوان درمانی برای کمبودهای گیاهان و بیماری های خاصی نظیر پوسیدگی انتهای گلگاه، لکه های چوب پنبه و لکه تلخ سیب عمل می کند.

کود نیترات پتاسیم
پتاسیم برای بهبود کیفیت محصول سودمند است. با کمبود این ماده مغذی در خاک، احتمالا برداشت ضعیفی خواهید داشت. نیترات پتاسیم ترکیبی معدنی است که در بهبود کیفیت، اندازه و رنگ محصول و ... می تواند موثر باشد.

https://sepaneh.com/nitrate-fertilizer

 

افزایش بهره‌ وری و کارایی: با استفاده از ابزارهای مناسب، کارهای باغبانی سریع‌تر و با دقت بیشتری انجام می‌شود. ابزارهایی مانند قیچی‌های هرس، بیل‌ها و چمن‌زن‌ها به باغبانان کمک می‌کنند تا وظایف خود را با کارایی بیشتری انجام دهند.
حفظ سلامت گیاهان: ابزارهای باغبانی نظیر قیچی‌های تیز و تمیز به هرس دقیق و صحیح گیاهان کمک می‌کنند. 
صرفه‌جویی در زمان و انرژی: ابزارهای مدرن باغبانی، مانند ماشین‌های کاشت و سیستم‌های آبیاری خودکار، به صرفه‌جویی در زمان و انرژی باغبانان کمک می‌کنند.
بهبود زیبایی و نظم باغ: ابزارهایی مانند چمن‌زن‌ها و تریمرها به حفظ ظاهر زیبای باغ و منظم نگه داشتن گیاهان کمک می‌کنند. 
پیشگیری از آسیب‌های جسمانی: استفاده از ابزارهای مناسب و ارگونومیک به جلوگیری از آسیب‌های جسمانی باغبانان کمک می‌کند. 
مدیریت آفات و بیماری‌ها: ابزارهای خاصی برای شناسایی و کنترل آفات و بیماری‌ها وجود دارند که به باغبانان کمک می‌کنند تا مشکلات را به موقع شناسایی و اقدامات لازم را برای پیشگیری و درمان انجام دهند.
به طور کلی، ابزارهای باغبانی جزو اساسی‌ترین وسایل مورد نیاز برای هر باغبان هستند که بدون آنها نگهداری و توسعه باغ به صورت مؤثر امکان‌پذیر نخواهد بود.

کودهای کامل NPK می ‌توانند در فصل رشد گیاهان استفاده شوند. اوایل بهار تا اواخر تابستان، زمانی که گیاه شما به طور فعال در حال رشد است، بهترین زمان برای استفاده از NPK خواهد بود. علاوه بر این، برای جلوگیری از سوختن گیاهان، کود NPK را صبح زود یا اواخر شب استفاده کنید. نسبت‌های مختلفی از NPK برای گیاهان مختلف بسته به نوع و نیاز گیاه وجود دارد. گیاهانی مانند گندم و جو، در پاییز و بها ربهترین زمان استفاده از  کودهای  NPK  است زیرا به گیاهان کمک می‌کند تا نیازهای غذایی خود را تأمین کنند و رشد بهینه را داشته باشند. برای گیاهان باغی و سبزیجات نیز، استفاده از این کود در فصل بهار و تابستان مفید است.

ممکن است نیاز باشد کودهای کامل را در طول فصل رشد گیاه به صورت تقسیم شده و در فواصل زمانی منظم اعمال کنید. برخی از کودهای کامل نیز دستورالعمل ‌های خاصی در خصوص زمان مصرف دارند؛ بنابراین توصیه می ‌شود دستورالعمل‌ های تولیدکننده را به دقت مطالعه کنید تا بهترین عملکرد را مشاهده فرمایید. مشاوره در مورد خرید کود و اجرای برنامه کوددهی به موقع و با دقت می‌تواند به کشاورزان در افزایش بهره‌وری و کیفیت محصول کمک کند، لذا می‌توانید با متخصصین ما در گروه سپانه برای انتخاب بهترین کود و روش مصرف در تماس باشید.

جلبک دریایی نقش به‌سزایی در افزایش رشد و عملکرد گیاه دارد و به عنوان یک تهویه کننده خاک شناخته می‌شود: جلبک‌های دریایی غنی از ترکیبی به نام آلژینات هستند و زمانی که اسید آلژینیک با یون های فلزی موجود در خاک پیوند برقرار می‌کند، ساختار کلی خاک بهبود یافته و در عین حال، هوادهی طبیعی آن را فراهم می‌سازد.
استفاده از کود جلبک دریایی می تواند فعالیت آنزیم و فعالیت میکروبی خاک را القا دهد و در نتیجه باعث بهبود کیفیت خاک شود: جامعه میکروبی جزء مهمی از اکوسیستم خاک است و به عنوان محرک اصلی سلامت و کیفیت خاک شناخته شده است. موجودات زنده خاک مسئول بسیاری از عملکردهای حیاتی اکوسیستم و فرآیندهای بیولوژیکی ضروری در خاک می‌ باشند، مانند چرخه مواد مغذی، حذف سموم، تجزیه مواد آلی و تشکیل خاکدانه های خاک، علاوه بر این موارد میکروارگانیسمهای موجود در خاک نقش مهمی در تقویت رشد گیاه دارند. اگرچه پیوندهای پنهان بین جوامع میکروبی خاک و اکوسیستم خاک هنوز به خوبی درک نشده است اما اثرات متقابل بین نوع کود، تنوع و فراوانی جوامع میکروبی خاک و کیفیت گیاه مشاهده شده است.
کود جلبک دریایی از گیاهان در شرایط تنش زیستی و غیر زیستی محافظت می‌ کند و مقاومت گیاه را در برابر آفات و بیماری‌ها افزایش می‌ دهد.
کود جلبک دریایی سرشار از ریزمغذی ها از جمله فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و هورمون‌های رشد (مانند اکسین ها و سیتوکینین ها) است لذا در تحریک جوانه‌زنی، افزایش سبزینگی و فتوسنتز، ایجاد گل، افزایش باروری گیاه، افزایش خاصیت انبار داری محصول و افزایش اندازه و کیفیت محصول نقش چشم گیری دارد.