بررسی تخصصی کود و بذر

کودهای زیستی به چه نوع کودی گفته می شود؟

شنبه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۷ ق.ظ

کودهای زیستی، به عنوان یک دسته مهم از محصولات کشاورزی، به مواد غذایی و مکمل ‌های طبیعی گفته می ‌شود که با استفاده از فرآیندهای زیستی و بیولوژیکی تولید می ‌گردند. این مواد می ‌توانند شامل باکتری ‌ها، قارچ‌ ها، جلبک ‌ها و سایر میکروارگانیسم ‌های مفید باشند که پس از فرآیند تخمیر یا فرآوری، به منظور افزایش حاصلخیزی خاک، بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش سلامت گیاهان مورد استفاده قرار می ‌گیرند. کودهای زیستی با داشتن ترکیبات آلی و زیستی، به طور طبیعی بر چرخه مواد مغذی در اکوسیستم‌ های کشاورزی تأثیر می‌ گذارند و در نتیجه باعث کاهش استفاده از کودهای شیمیایی و افزایش پایداری کشاورزی می ‌شوند. 

با این وجود، تولید و استفاده از کودهای زیستی نیازمند درک دقیق فرآیندهای بیولوژیکی حاکم بر این محصولات و نحوه کاربرد آنها در شرایط مختلف محیطی و زراعی است. طراحی و به کارگیری سیستم‌ های موفق کود زیستی مستلزم داشتن دانش تخصصی در زمینه‌ های میکروبیولوژی، بیوشیمی، فیزیولوژی گیاهی و مدیریت حاصلخیزی خاک می ‌باشد تا بتوان از قابلیت ‌های منحصر به ‌فرد این مواد در راستای دستیابی به کشاورزی پایدار و مدیریت صحیح منابع طبیعی بهره برد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • شنبه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۷ ق.ظ
  • علی کشاورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی