بررسی تخصصی کود و بذر

۱۳ مطلب در خرداد ۱۴۰۳ ثبت شده است

همان طور که می دانید خاک عنصر حیاتی برای زندگی گیاه شما است. گیاهان مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک تامین می کنند. زمانی که خاک کمبود مواد مغذی داشته باشد، گیاهان دچار کمبود می شوند. کود نیترات کلسیم مانند یک مرهم برای کمبود و بیماری های گیاهان عمل میکند. در ادامه به برخی از اصلی ترین کاربرد های این کود اشاره خواهیم کرد.

1. برای کمبود کلسیم گیاه
کود نیترات کلسیم برای جلوگیری از کمبود کلسیم گیاه یا رساندن میزان کلسیم گیاه به حد مطلوب کاربرد دارد. افزایش میزان کلسیم در گیاه می تواند قدرت برگ ها، میوه ها و ریشه ها را افزایش دهد.

2. برای کمبود نیتروژن گیاه
نیترات کلسیم به گیاه دوز مناسبی از نیتروژن را وارد میکند. با این نیتروژن تولید انرژی گیاه افزایش پیدا خواهد کرد. مانند کمبود کلسیم، کمبود نیتروژن نیز اگر به موقع درمان نشود می تواند باعث مرگ و از دست رفتن گیاه شود. به همین دلیل است که نیتروژن ماده تشکیل دهنده اصلی اغلب کود های شیمیایی می باشد.

3. برای جلوگیری از بیماری
یکی از مهمترین کاربرد های کود نیترات کلسیم جلوگیری از بیماری برای گیاهان در حال رشد است. پوسیدگی انتهای شکوفه ها، لکه های چوب پنبه ای، سوراخ شدن سیب و... همگی با استفاده از این کود قابل درمان یا پیشگیری هستند.

  • افزایش نفوذ پذیری دیواره سلولی
  • افزایش جذب مواد مغذی موجود
  • تحریک رشد عمودی ریشه برای جذب بهتر مواد مغذی
  • افزایش تنفس و تشکیل ریشه
  • افزایش تولیدات گیاهی
  • تحریک رشد گیاه از طریق تسریع تقسیم سلولی، افزایش سرعت توسعه در سیستم های ریشه و افزایش عملکرد
  • کاهش ابتلای گیاه به آفات و بیماری‌ها
  • کاهش سطح استرس گیاه
  • کاهش نیاز گیاه به کودهای دیگر
  • افزایش کیفیت محصولات و ارزش غذایی
  • تقویت سنتز کلروفیل، قندها و اسیدهای آمینه در گیاهان 
  • کمک به فتوسنتز 

 

https://sepaneh.com/humic-acid-fertilizer

برای استفاده و مخلوط کردن کودهای نیترات باید به هدف استفاده و نوع کود مدنظر توجه کنید. مصرف کودها به نوع محصول و زمان مصرف بستگی دارد. میزان مصرف را بر مبنای کیلوگرم در هکتار و یا کیلوگرم در هزار به ترتیب برای آبیاری و یا محلول پاشی بیان می کنند. توجه کنید که تمام نیتروژن موجود در خاک در هر فرمی که باشد از جمله اوره و آمونیوم، پیش از جذب در گیاه، به حالت نیترات در می آید. بنابراین، با استفاده مستقیم از کود نیترات می توانید از تلفات ناشی از تبدیل این مواد به نیترات جلوگیری نمایید. برای مشاوره در این زمینه با ما تماس بگیرید.

برای درختان میوه  و مرکبات 5 تا 10 کیلوگرم در هکتار برای مصرف با  آب آبیاری و 3 تا 5 کیلوگرم در هزار لیتر آب  به صورت محلول پاشی است.
برای صیفی و سبزیجات و گیاهان زراعی  5 تا 7 کیلوگرم در هکتار برای مصرف با آب آبیاری و 2 تا 3 کیلوگرم در هزار لیتر آب  به صورت محلول پاشی استفاده می‌شود.
برای گلخانه‌ها 1 تا 2 کیلوگرم در هزار لیتر آب مصرف می‌شود.
برای گلهای آپارتمانی نیز با توجه به وضعیت خاک و محیط کشت میزان مصرف کود نیترات کلسیم تعیین می‌شود. اما، به طور کلی ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری از آن را دریک گالن  آب میتوان مصرف نمود. 
شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه، شیوه و میزان مصرف کود نیترات کلسیم با کارشناسان سپانه در ارتباط باشید.

این کود کامل با 36 % پتاسیم، 12 % فسفر و 12 % نیتروژن به‌ عنوان یک کود کامل معرفی می‌شود. این کود با پتاس بالا مخصوص افزایش رشد و کیفیت گیاهان زراعی و باغی است، این نوع کود کامل از ابتدای دوره رشد و به خصوص در مراحل رشد زایشی (گلدهی و قبل از برداشت محصول) مصرف می‌ شود. مقدار مصرف کود 36-12-12 برای درختان باغی 15-10 کیلوگرم در هکتار به صورت آبیاری و 4-2 کیلوگرم در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی، محصولات زراعی 10-5 کیلوگرم در هکتار  به صورت آبیاری و 3-1 کیلوگرم در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی، محصولات گلخانه‌ای 3-6 کیلوگرم در هکتار و 2-1 کیلوگرم در هزار لیتر آب و  برای دانه های روغنی  10  تا 12  کیلوگرم در هکتار به صورت آبیاری و 4-2 کیلوگرم در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی توصیه می‌ شود. 

هنگامی که میخواهید بین کود های پودری، جامد و مایع انتخاب کنید، مهمترین نکته ای که باید به آن توجه شود، میزان و سرعت جذب مواد مغذی مورد نیاز گیاه است. مهمترین مزایایی که کود کشاورزی مایع نسبت به کودهای جامد دارد، سرعت نفوذ بالای آنها است. در ادامه به برخی از مزایای کلیدی کود مایع اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از کود مایع بسیار مقرون به صرفه است. چراکه این کود ها در مدت زمان کم، نیاز گیاه را به صورت کامل برطرف می کنند.
  • استفاده از کود کشاورزی مایع بسیار آسان است و به نیروی کار زیاد و تجهیزات خاصی نیاز ندارد. این کود به صورت یکسان و مساوی در سطح خاک پخش شده و تمام مواد مغذی را به گیاهان، درختان و محصولات کشاورزی می رساند.
  • مهمترین مزایای کود کشاورزی مایع اثر گذاری سریع آن است. این کود بلافاصله بعد از نفوذ به خاک کار خود را آغاز کرده و شما می توانید نتایج را روی گیاه مشاهده کنید.
  • کود کشاورزی مایع باعث کاهش آلودگی های موجود در خاک و رشد بهتر ریشه و راندمان گیاه خواهد شد.
  • این کود با افزایش مقامت گیاه در برابر شرایط نا مساعد جوی میشود. از همین رو گیاه در زمستان مقاومت و استحکام بیشتری خواهد داشت.
  • کود های مایع حاوی مواد آلی و معدنی مفید برای رشد، افزایش راندمان و عملکرد گیاه است. 

کود جلبک دریایی سرشار از ریزمغذی ها از جمله فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و هورمون‌های رشد است لذا در تحریک جوانه‌زنی، افزایش سبزینگی و فتوسنتز، ایجاد گل، افزایش باروری گیاه، افزایش خاصیت انبار داری محصول و افزایش اندازه و کیفیت محصول نقش چشم گیری دارد. جلبک دریایی یک گیاه دریایی است که در اقیانوس ها، رودخانه‌ ها، دریاچه ها و دیگر آب‌ ها رشد می‌کند و اگر در حجم زیاد، برداشت شود به سرعت، مجددا رشد خواهد کرد، بنابراین جلبک‌ ها از نظر زیست محیطی، پایدار هستند و تأثیر مثبتی بر چرخه CO2 در اکوسیستم می‌گذارند. کود حاصل از جلبک دریایی نوعی کود ارگانیک است که در گونه‌هایی مانند Ascophyllum nodosum و Fucus vesiculosus یافت می‌شود. غلظت‌‍‌ های بالایی از مواد معدنی و هورمون‌ های گیاهی در جلبک‌ های دریایی یافت شده است لذا  می‌توانند به عنوان یک کود زیستی، جایگزین پایداری برای کودهای شیمیایی تبدیل شوند.

با توجه به ارگانیک بودن این کود می‌ توان آن را به‌ عنوان یک نوع کود ارگانیک معرفی کرد، پس برای افزایش حاصلخیزی خاک و کمک به رشد گیاهان بسیار موثر است. کود جلبک دریایی به شکل پودری یا مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته کودهای مایع جلبک دریایی محبوب تر هستند و در بیشتر موارد کودهای مایع در مقایسه با جامد نتایج سریع‌ تری ارائه می‌دهند، به این دلیل است که کودهای جامد ابتدا باید تجزیه شده و به حالت محلول درآیند تا گیاهان بتوانند آنها را جذب کنند، در حالی که کودهای مایع به راحتی قابل مصرف هستند. کود پودری و کود مایع جلبک دریایی هر دو در مقادیر مناسب و در زمان معین، مورد نیاز همه گیاهان هستند. این نوع کود ارگانیک برای رشد گیاه مزایای ارزشمندی را فرآهم می‌آورد.

رشد و توسعه گیاهان:
کود کامل گرانوله حاوی ترکیبات متعادلی از عناصر غذایی اصلی مورد نیاز گیاهان است. این کود شامل عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که برای رشد و توسعه سالم گیاهان بسیار اهمیت دارند. همچنین، کود کامل گرانوله علاوه بر عناصر ماکرو می‌تواند حاوی عناصر میکروی مورد نیاز گیاهان نظیر روی، مس و منگنز است. این کودها با فراهم کردن تمامی عناصر غذایی مورد نیاز  برای گیاهان، به بهبود عملکرد آنها و افزایش عملکرد محصولات کمک می‌ کنند. 

بهبود خصوصیات خاک:
استفاده از کودهای کامل گرانوله می ‌تواند به بهبود خصوصیات خاک کمک کند. این کودها با افزایش ترکیبات آلی خاک، ساختار خاک را بهبود می‌ بخشند و برای حفظ رطوبت خاک و تهویه مناسب آن مؤثر هستند. همچنین، با افزایش توانایی خاک در نگهداری عناصر غذایی و تسهیل جذب آنها توسط گیاهان، به بهره ‌وری  و جذب بهتر مواد مغذی کمک می‌ کنند.

افزایش مقاومت گیاهان:
کود کامل گرانوله می ‌تواند مقاومت گیاهان در برابر بیماری ‌ها، آفات و شرایط استرسی مانند خشکی و سرما را افزایش دهد. عناصر غذایی موجود در این کودها به رشد و تقویت ساختار گیاهان کمک می‌کنند و سیستم ایمنی گیاهی را تقویت می نمایند. در نتیجه، گیاهان می‌ توانند با شرایط نامساعد محیطی بهتر سازگاری پیدا کنند و به مشکلات مختلف مقاومت نشان دهند. 

بهبود کیفیت محصولات:
استفاده از کود کامل گرانوله می‌ تواند بهبود کیفیت محصولات را به همراه داشته باشد. این کودها با تأمین تمامی عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان، باعث بهبود خصوصیات محصولات می ‌شوند. به عنوان مثال، استفاده از کود کامل گرانوله می ‌تواند باعث افزایش شیرینی و رنگ درختان میوه گردد افزایش حجم و طعم محصولات ‌شود.

استفاده آسان:
کود کامل گرانوله به صورت دانه ‌های گرانوله قابل پخش است و از طریق روش ‌های مختلف مانند پاشش، پخش دستی و استفاده از ماشین ‌آلات کشاورزی قابل استفاده است. 

سر ماشه یا دسته: این قسمتی است که باید نگه دارید و فشار دهید تا سمپاش فعال ‌شود.
نازل:  قسمتی است که مایع را اسپری می‌کند و می تواند نحوه پاشش را از غبار تا یک جریان ثابت تنظیم کند.
لوله غوطه ور: یک لوله پلاستیکی بلند است که به داخل مخزن می رود و مایع را به نازل می رساند.
فیلتر: صفحه توری کوچکی است که  ذرات را فیلتر کرده و از گرفتگی جلوگیری می کند.
واشر: مهر و موم لاستیکی یا پلاستیکی است که از نشت بین سر ماشه و بطری جلوگیری می کند.
آداپتور مخزن: قسمتی است که به دهانه مخزن یا ظرف متصل می شود.
فنربازگرداننده: فنر کوچکی است که پس از هر بار استفاده، ماشه را به حالت اولیه باز می گرداند.
پیستون: قطعه پلاستیکی کوچکی است که در داخل سم پاش به سمت بالا و پایین حرکت می کند تا مایع را فشرده کرده و از نازل خارج کند.
مخزن: ظرفیت مخزن سم پاش بیشتر از 5 لیتر تجاوز نمی‌کند.

 

https://sepaneh.com/hand-sprayer
 

گیاهان در صورت کمبود نیتروژن و کلسیم یک سری علائم را از خود نشان می دهند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • زرد شدن برگ ها
  • زرد یا قهوه ای شدن سر برگ ها
  • سوراخ شدن برگ ها
  • برگ ها سوخته به نظر می رسند
  • برگ ها به رنگ بنفش یا قرمز متمایل شده اند
  • زرد شدن بین رگبرگ ها
  • برگ های کوچک
  • لکه های زرد یا قهوه ای روی برگ ها
  • تغییر شکل یا چرخیدن برگ ها
  • رشد کردن بیش از حد ریشه
  • تفاوت عملکرد گیاه
  • محصول ندادن

نیترات کلسیم به صورت طبیعی در طبیعت وجود ندارد. این کود از ترکیب غیر ارگانیک نیترات و کلسیم به دست می آید. از ترکیب سنگ آهک و نیتریک اسید و همچنین آمونیاک چنین کود مفیدی را تولید می کنند. کود نیترات کلسیم معمولا توسط کشاورزان برای برداشت بهتر محصول استفاده می شود.