بررسی تخصصی کود و بذر

آیا کود جلبک دریایی ارگانیک است؟

شنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۰۹:۴۴ ق.ظ

کود جلبک دریایی سرشار از ریزمغذی ها از جمله فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و هورمون‌های رشد است لذا در تحریک جوانه‌زنی، افزایش سبزینگی و فتوسنتز، ایجاد گل، افزایش باروری گیاه، افزایش خاصیت انبار داری محصول و افزایش اندازه و کیفیت محصول نقش چشم گیری دارد. جلبک دریایی یک گیاه دریایی است که در اقیانوس ها، رودخانه‌ ها، دریاچه ها و دیگر آب‌ ها رشد می‌کند و اگر در حجم زیاد، برداشت شود به سرعت، مجددا رشد خواهد کرد، بنابراین جلبک‌ ها از نظر زیست محیطی، پایدار هستند و تأثیر مثبتی بر چرخه CO2 در اکوسیستم می‌گذارند. کود حاصل از جلبک دریایی نوعی کود ارگانیک است که در گونه‌هایی مانند Ascophyllum nodosum و Fucus vesiculosus یافت می‌شود. غلظت‌‍‌ های بالایی از مواد معدنی و هورمون‌ های گیاهی در جلبک‌ های دریایی یافت شده است لذا  می‌توانند به عنوان یک کود زیستی، جایگزین پایداری برای کودهای شیمیایی تبدیل شوند.

با توجه به ارگانیک بودن این کود می‌ توان آن را به‌ عنوان یک نوع کود ارگانیک معرفی کرد، پس برای افزایش حاصلخیزی خاک و کمک به رشد گیاهان بسیار موثر است. کود جلبک دریایی به شکل پودری یا مایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته کودهای مایع جلبک دریایی محبوب تر هستند و در بیشتر موارد کودهای مایع در مقایسه با جامد نتایج سریع‌ تری ارائه می‌دهند، به این دلیل است که کودهای جامد ابتدا باید تجزیه شده و به حالت محلول درآیند تا گیاهان بتوانند آنها را جذب کنند، در حالی که کودهای مایع به راحتی قابل مصرف هستند. کود پودری و کود مایع جلبک دریایی هر دو در مقادیر مناسب و در زمان معین، مورد نیاز همه گیاهان هستند. این نوع کود ارگانیک برای رشد گیاه مزایای ارزشمندی را فرآهم می‌آورد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • شنبه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۰۹:۴۴ ق.ظ
  • علی کشاورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی