بررسی تخصصی کود و بذر

کود کامل چیست؟

شنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۳، ۱۲:۲۰ ب.ظ

کود کامل در زمینه کشاورزی و باغبانی، به مجموع سه عنصر مغذی اصلی اشاره دارد که برای رشد و تکامل گیاهان ضروری هستند. NPK نماینده حروف اول عناصر نیتروژن (N) ، فسفر (P) و پتاسیم (K) هستند:

نیتروژن مسئول ایجاد رشد سریع و سرسبزی گیاهان است. این عنصر برای تولید کلروفیل، پروتئین ‌ها و سایر ترکیبات ضروری برای گیاهان ضروری است.
فسفر نقش مهمی در توسعه ریشه ‌ها، گل‌ دهی و تشکیل میوه‌ ها دارد. این عنصر به عنوان یک ماده انرژی ‌زا نیز عمل می‌کند و برای انتقال انرژی در سلول‌ های گیاهی ضروری است.
پتاسیم عملکرد عمومی گیاهان را تقویت می‌کند. این عنصر برای تنظیم فشار اسمزی، مقاومت در برابر تنش‌ های محیطی و بهبود کیفیت محصولات مهم است.
با استفاده از کودهای حاوی این سه عنصر مغذی، کشاورزان و باغبانان می ‌توانند نیازهای غذایی گیاهان را تأمین کنند و به رشد و توسعه آنها کمک نمایند. نسبت مورد استفاده این عناصر در کودهای NPK ممکن است براساس نیازهای خاص گیاهان و نوع خاک و محیط کاشت متفاوت باشد. مقدار عناصر موجود در کود NPK به صورت 3 عدد متوالی نوشته می شود. به عنوان مثال اگر روی بسته کود سه رقم 30-5-15 نوشته شده باشد به این معنی است که در این کود به ترتیب 15 واحد از نیتروژن ،5 واحد فسفر و 30 واحد پتاسیم وجود دارد بنابراین این یک کود کامل پتاس بالا می‌باشد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • شنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۳، ۱۲:۲۰ ب.ظ
  • علی کشاورز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی